WARSZTAT


Dobiegły końca drugie  siedmiodniowe  „Warsztaty z fotografii klasycznej” tym razem w niewielkiej nadbużańskiej wsi Sobibór Organizatorzy zadbali  o wszystko w najmniejszych detalach , nie było nikogo kto miał najmniejsze powody do narzekań, humory i apetyty  były  do samego końca, niech dowodem na to będzie fakt że w ciągu 5 dni zajęć z materiałami światłoczułymi zużyliśmy 35 negatywów i ponad 280 szt. papieru 30 X 40 cm

Warsztaty tego typu mają na celu doskonalenie wiedzy w kwestiach stricte technicznych , choć są słowem wstępu omawiane kwestie kompozycji i estetyki obrazu, są to jedynie słowa ogólne i wprowadzające. Wychodząc z założenia że wykonać zdjęcie potrafi praktycznie każdy ale odpowiednio poprawnie je wykonać w późniejszych procesach już nie, zrodziła się myśl organizowania i niesienia pomocy potrzebującym:)   założę się że  nie jednokrotnie dostrzegliście super scenę, ekstra klimat,  mierzymy światło, kadrujemy wszystko na matówce wygląda idealnie! Więc? naciągamy film:) naciskamy spust i po ułamkach sekund  mamy już naświetlenie, jestem, przekonany że nie jedna osoba czytająca ten tekst doznała rozczarowania, kiedy to co w tamtej chwili  było impulsem do naciśnięcia spustu, po wywołaniu i utrwaleniu papieru takim nie jest, jest to ot zwykłym następnym papierowym zdjęciem jakich są tysiące, uważam że to jest właściwy przykład, brak wiedzy w zarówno początkowej fazie jak i  w późniejszym etapie powstawania  fotografii prowadzi najczęściej do rozczarowania. Są trzy drogi wyjścia :

  • Pierwsza (najgorsza) z braku najmniejszych  podstaw wiedzy zarówno na etapie powstawania jak i w procesie w ciemni wyciągamy wnioski że, tak ma być a fotografia klasyczna (to właśnie tacy nazywają to fotografią analogową) jest po prostu kiepska, przestarzała i zacofana i nie warto inwestować,  lepiej kupić sobie następny  aparat, najlepiej nowy i być szczęśliwym z możliwości korzystania z  darmowych pluginów.
  • Druga postanowienie *ZOSTANĘ TWARDY*  i sam dojdę do wszystkiego , zasada bardzo dobra nie mniej jednak bardzo kosztowna
  • TRZECIA ( optymalna i najtrafniejsza ) przez 7 dni wysłuchać rad ludzi którzy mają doświadczenie, korzystali z drugiej i trzeciej drogi , zadawać pytania prosić o jeszcze:) krzyczeć jak coś nie wychodzi, robić do skutku aż wyjdzie…..

Doskonalenie własnych umiejętności  w celu osiągnięcia zadowalających rezultatów  na własną rękę  jest bardzo kosztowne i czasochłonne, a tak w 7 dni jest możliwość praktycznie  bez ograniczenia (w granicach rozsądku) korzystania z dostępnych mediów umożliwiających powstawanie obrazu zarówno negatywowego jak i pozytywowego  tym samym uważam że każdy nauczy się w te 7 dni więcej niż na własną rękę w 12 miesięcy.

Jak nie trudno było się domyśleć tematem cieszącym się  największą popularnością okazało się zagadnienie

* SYSTEM STREFOWY (od A do Z) *

a o to efekty poprawnych korekt

Jak widać materiałów  i zapału do nauki i ćwiczeń  nie brakowało, zarówno w plenerze jak w  ciemni,  byli tacy 🙂 co chcieli zostać 🙂 tu na zawsze. Każdy z uczestników zapoznał się z tą pieką techniką, każdego dnia zgłębiał wiedzę pod czujnym okiem wykładowców, były wzloty i upadki  nie brakowało błędnych prób i  nieuniknionego podczas nauki  zmarnowanego papieru , ale ku mojemu zadowoleniu nie za brakowało również wytrwałości i dążenia  do założonych doskonałości, wszyscy do ostatniego dnia doskonalili swoje prace, w ostateczności każdy  zabrał do domu własnoręcznie wykonane i oprawione odbitki, i pracę domową :), naświetlony w ostatni dzień film , który należy samodzielnie  wywołać, opisać i wyciągnąć wnioski….

Jak się dowiedziałem nie oficjalnie od organizatora to nie ostatnia edycja *WARSZTATÓW*, z uwagi na rosnące zainteresowanie taką formą fotografii  w niedalekiej przyszłości kolejne spotkanie. Na zakończenie bardzo miła niespodzianka,  poprowadzę kolejne zajęcia i to  zarówno w plenerze jak i w ciemni , dzieląc się wiedzą (i moim nowym światłomierzem:) ) o ile dostępność czasu w moim zabieganym życiu pozwoli  będę starał się zrobić to z takim zaangażowaniem  że jestem skłonny zagwarantować, każdy kto dotrwa do końca zajęć  będzie  samodzielny zarówno w  podejmowaniu decyzji przy naświetlaniu kliszy jak i poprawnie dobierze wszystkie parametry pod powiększalnikiem…

Szczere podziękowania dla słuchaczy tej edycji Warsztatów :

Joanna Jakubowska , Julka Bąk , Anna Szmid , Krystyna Wójcik , Bożena Wójcik , Agnieszka Domagała , Arek Kondratowski , Bartek Ważny , Adam Konieczny , Tadeusz Kuzior.

(Zdjęć z zajęć tak zwany bekstejdż  nie umieszczam  z dwóch powodów , po pierwsze uważam że umieszczanie takiego materiału w tym miejscu jest  takie lekko (miętowe) a po drugie   po prostu nie mam  fotografii w tym gatunku  z tego wydarzenia. )


Program Zajęć poniżej ……………………..

 


I

  • Zasada im mniej tym lepiej, dlaczego najlepszy  aparat to taki który jest pozbawiony elektroniki  ( w prostocie leży potęga )
  • Działanie podzespołów aparatu średniego formatu i kamery wielkoformatowej, standardy i ich wykorzystanie , kolejność czynności przy wykonywaniu fotografii przy użyciu klasycznego aparatu / kamery
  • Zasady doboru poprawnych parametrów ekspozycji bez użycia urządzeń pomiarowych

II

  • System strefowy w praktyce, ustalamy  strefy i umieszczamy je w poprawnych wartościach na 9 stopniowej skali  przy pomocy zewnętrznego światłomierza i pomiaru punktowego
  • Zastosowanie   filtrów kolorowych w fotografii czarno-białej , poprawne wprowadzanie korekt naświetlenia   (jak obliczyć o ile zwiększyć wartości i dlaczego? )
  • Sposoby prowadzenia dziennika naświetleń (na podstawie doświadczeń Ansela Adamsa )
  • Różnice w jakości współczesnych negatywów , zastosowanie dla wybranych materiałów

III

  • Poprawne naświetlenie kliszy, dostosowanie do tego odpowiedniej  chemii i sposobu wywołania negatywu (w przeciwieństwie do bzdur jakie się słyszy  na ten temat że, powinno się wywoływać negatywy zawsze w taki sam sposób,  zrozumienie zależności pomiędzy charakterystyką naświetlenia a metodą wywołania powoduje większą  przewidywalność !! a przede wszystkim 1000% lepsze efekty )
  • Bezpieczeństwo i higiena pracy w pracowni fotograficznej
  • Skład wywoływaczy i rola poszczególnionych składników , kinetyka wywoływania
  • Współczynnik temperaturowy
  • Sposoby na  wywołanie przeterminowanych negatywów
  • Sposoby i zasady forsowania negatywów korzyści z tego wynikające
  • Dla każdego nie odpłatnie pełno prawna licencja na komercyjną aplikacje stworzoną specjalnie  do wywoływania negatywów

IV

  • Ustalanie prawidłowego  czasu utrwalania negatywu
  • Ocena wywołanego negatywu , prowadzenie dziennika
  • Selekcja i wybór materiału przeznaczonej do obróbki pozytywowej
  • Archiwizacja i  przechowywanie negatywów,  na czym polega garbowanie , czym? kiedy? w jakim celu? uszlachetniać
  • Błyskawiczne przekształcanie obrazu negatywowego w pozytyw bez udziału chemii w celu szybkiego podglądu i oceny

V

  • Kilka słów o gradacji papierów nap. Foma & Ilford ,  mat czy glass (dlaczego mistrzowie używają papierów ……? )
  • Sporządzanie kąpieli fotograficznych   (gotowe receptury)
  • Omówienie:  wady, zalety, gotowych wywoływaczy pozytywowych
  • Wykonywanie i ocena prób pozytywowych, ustalanie poprawnych parametrów naświetlenia i czasu ich wywołania
  • Omówienie zjawiska Sabattiera , sposoby wykorzystania solaryzacji , pseudosolaryzacji
  • Prawidłowy dobór formatu papieru do motywu który zostanie na nim odbity
  • Papiery wielogeneracyjne + umiejętne stosowanie filtrów korekcyjnych  w celu osiągnięcia najlepszych efektów  gotowej odbitki
  • Omówienie tabel stosowania wartości  filtrów korekcyjnych według wiodących firm

VI

  • Maskowanie w praktyce (czym? jak?) sposoby na zmiękczanie obrazów nie zbędne akcesoria
  • Sposoby jak rozwiązać problem rozpiętości tonalnej wynoszącej więcej niż  9 EV na odbitce , co zrobić aby zachować pełna skalę szczegółów zarówno w światłach jak i cieniach, nie wykorzystując do tego celu maskowania
  • Jak chemicznie minimalizować efekt zadymienia papieru (substancje klarujące)
  • Gotowe przepisy ułatwiające życie (chemiczny Photoshop w ciemni 🙂 , informacje z pierwszej ręki od Mistrzów przez ” WIELKIE M ”
  • Sporządzanie kąpieli archiwizującej  , wykonywanie Tonerów , tonowanie sepia,brąz, Indigo, zielono , żółto
  • Sposoby suszenia papierów (RC i FB)

VII

  • Poprawne dostosowanie szerokości oprawy do formatu odbitki , dlaczego nie wolno stosować prymitywnych form oprawy takich jak podklejanie na piankę” czy umieszczanie fotografii w „antyramie”
  • Wycinanie Passepartout dostosowanego do rozmiaru wywołanego zdjęcia przy pomocy profesjonalnych narzędzi
  • Oprawa w drewniane ramy od A do Z , wycinanie , składanie, klejenie, metody i triki, nap. jak w sprytny sposób wykonać kwadratową drewnianą ramę  ( format praktycznie nie dostępny w sprzedaży )
  • Rewers czyli jak powinno się zabezpieczać gotową pracę, poprawne metody podpisu fotografii

VIII

  • Proces RA4 , E6 , jak? , po co? , czy warto?
  • Zasada działania procesora do obróbki materiałów w procesach E-6 (CRK-2), C41 i RA4

IX

  • Biografia w pliku PDF.
  • Rzetelne sprawdzone wyselekcjonowane adresy hurtowni z odczynnikami chemicznymi , sklepów z materiałami do fotografii klasycznej
  • Możliwość zakupu gotowego zestawu wszystkich niezbędnych akcesoriów do tego żeby rozpocząć samodzielną prace z procesem negatywowym, pomoc przy skompletowaniu wszystkiego  żeby samodzielnie rozpocząć wykonywanie  odbitek

Powodem dla którego udzielam odpowiedzi  na te pytania  jest chęć  rozpowszechniania i popularyzacji  fotografii klasycznej, nie wątpliwie będzie to  ułatwienie i  pomoc  na początku  budowy  własnej pracowni  dla zdecydowanych chcących zgłębiać ten rodzaj fotografii

Więcej informacji  na ten  temat    w pliki PDF.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *